fredag 25 januari 2013

Assignment #1

Vårt första uppgift i kursen löd, "Köp fyra blå förmål och placera på ett farligt ställe". En ganska enkelt uppgift vid första anblick men det som sedan slog mig var att detta kan tolkas precis hur som helst. Uppgiften kan göras hur stor som helst och hur liten och enkelt som helst.
Hur ska jag gå tillväga och hur ska jag tolka det?

Jag började med att fundera över färgen blå. Av någon anledning associerade jag blått med något skört som man måste vara försiktig med. Jag tänkte på allt från naivitet och att vara blåögd till det blå som bruden enligt tradition ska bära på bröllopet. Tillslut beslutade jag mig för att mina nyinköpa pennor i fyra blå nyanser fick bli mina blå föremål. Dessa pennor betyder mycket för mig och jag är rädd om dem eftersom jag använder dem mer eller mindre varje dag.

"Farlig ställe" gick från det uppenbart farliga (Plast som kan smälta i stekpannan) till det övergivna pennorna i snön där farlig blev mer fel. Mina pennor ska liksom inte vara där.




Jag kände mig dock inte nöjd. Ett farligt ställe behöver ju inte vara så uppenbart. Det kan ju vara farligt överallt om man befinner sig på fel plats vid fel tillfälle. Och vad som är farligt skiljer ju sig från vem eller vad du är för något.

Det kliade i fingrarna och jag började associera farligt med mörker och monster.
Därmed skapades fyra små monster med hjälp av mina blå pennor.


Dom blev dock inte så farliga, utan mer osäkra och rädda små blå monster.
Jag började fundera på vad som kan vara farligt för små rädda monster?

Att av misstag hamna i stekpannan känns ju uppenbart farligt.
Därefter blev farligt till äventyr.


Äventyret började i ett par skor på ute i snön.




Efter vårt första lilla snöäventyr var över dök mina små monster upp i en prickig kastrull. 
(Monsterna var inte jätteförtjusta.)

Monsterna beslutade sig för att klättra runt i orkidéerna istället.
Farligt högt upp för små monster med korta små ben, men äventyr ska väl vara lite farliga?

Några var modigare än andra och klättrade högre och högre upp i orkidén.



Därefter slutade dagens äventyr för de blå små monsterna.
Jag undrar vad vi ska hitta på för äventyrligt imorgon..

4 kommentarer: