fredag 25 januari 2013

Veckoreflektion (v.4)

Kursen bild och visuell kultur har bara börjat men redan nu känns det som att man har fått med sig en hel del i sin lilla ryggsäck.

Utmaningen för mig den här veckan är att jag har fått gå på detoxkur från lärarutbildningen. Jag märker tydligt hur inpräntad jag har blivit i "univetsitetsmönstret". Efter två år på lärarprogrammet är jag van vid en viss typ av struktur och regler, harvard modellen dit och apa manualen hit. Svara på frågor, reflektera, skapa din egen åsikt (men skapa gärna den åsikt som vi vill ha och referera till folk som vet bättre, typ) det egna tänkandet och utvecklingen har inte varit i fokus direkt.

Den första uppgiften (assignment #1) var till en början svår eftersom jag inte har tänkt på det sättet innan. Alla tidigare uppgifter jag har gjort på min utbildning har varit mer tydliga och bestämda men eftersom att jag nu får tid att själv reflektera blir allt lättare och idéer och kreativitet kommer till mig efterhand. Att inte ha den där super strukturerade uppgiften som jag är van vid gör nog att jag faktiskt kan ge mig själv tid att komma på något eget och något som jag är nöjd med. Att slippa den "dåliga" formen av press är väldigt skönt. Även det faktum att jag känner att det faktiskt inte finns ett rätt eller fel svar/lösning gör att allting känns mycket lättare.

Dokumentationslektionen var väldigt givande och öppnade upp tankarna och möjligheterna lite. Även att få träffas i basgrupper och prata ut om den första veckan kändes bra, jag tror det kommer behövas mer ju längre in i kursen vi kommer.



Två bilder från i tisdagenslektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar