fredag 8 februari 2013

Förändring i det offentliga rummet

I måndags fick vi uppgiften, "Förändring i det offentliga rummet".
Tanken med denna uppgift var att hitta något vi ville förändra i Frölunda och göra det!
(Eller iallafall uppmärksamma denna förändring på något sätt)

Jag funderade ganska länge på vad jag faktiskt ville åstadkomma och hur. Jag kom fram till att jag ville göra en förändring i människor vardag, göra dem glada på något sätt. Efter att ha diskuterat med några i klassen om hur ett litet leende från en främling kan göra hela ens dag kom jag fram till att jag på något sätt ville ge människor en liten "vardagspepp". Jag funderade först på att sätta upp plakat/målningar/teckningar med fina budskap runt om i Frölunda, sen funderade jag på att måla/skriva peppiga feel good -budskap och sedan kopiera upp dessa och dela ut till människor på stan. Efter att ha tänkt och googlat runt lite och sett en liknande grej så kom jag istället fram till att sätta upp "Gratis Komplimanger" lite här och var.

Jag tänkte att detta kanske kunde få människor att inse att komplimanger faktiskt är gratis och något som man inte borde snåla med. Är någon bra, fin, söt, snäll, en bra vän eller bara allmänt bäst så tycker jag att det bara är positiv att säga det! Om jag utgår från mig själv så kan en liten mening som "Du är så bra", en trist grå dag göra att jag mår så himla mycket bättre.

Så, ungefär sådär tänkte jag.. Sen började jag skissa på en färgglad peppig "affisch" som jag tänkte skulle sticka ut lite i den grå betongklumpen (Förlåt Frölunda, men du är ganska deppigt grå alltså).





Sen gav jag mig ut i Frölunda och satte upp dessa lappar. Jag satte upp dem lite varstans, bland annat på hållplatsen Frölunda Torg där jag sedan ställde mig en bit ifrån och försökte se så oberörd ut av lappen som möjligt och bara tjuvlyssnade på vad folk sa om min lilla lapp.  Det jag hörde var enbart positivt och folk läste högt från lappen och tog med sig en eller flera komplimanger och gick iväg med ett litet leende. Kanske gav dom vidare komplimangen och gjorde någon annans dag, vad vet jag.

Det är en ganska häftig känsla att veta att man kanske
förändrade någons dag till det bättre, på nått litet sätt iallafall. 

3 kommentarer:

  1. Jag va inne på din vanliga blogg och kikade lite, tycker du målar hår så himla häftigt! Det gillade jag. Det är roligt att se va folk pysslar med för grejer utanför skolan ibland!

    SvaraRadera
  2. Dina alster lyser verkligen upp Frölunda :)

    SvaraRadera