söndag 3 februari 2013

Reflektion v.5


Tisdagens föreläsning blev tyvärr inställd vilket ledde till en ganska lugn vecka. I onsdags fick vi assignment 2, (Internet bonanza!) vilket innebar att vi skulle upptäcka nytt, gammalt och kommunicera med folk på Internet  Att skriva ner tio webbsidor tyckte jag inte var särskilt svårt. Att surfa runt på internet på olika nya och gamla sidor är något jag gör i stort sett dagligen men det ska därimot bli väldigt spännande att se vad de andra i klassen har för webbsidor att tipsa om, man kan alltid upptäcka nytt!

Den här veckan har jag även fått tid att reflektera en del över mitt eget internetanvändande..

För fyra år sedan hade jag varken en laptop eller smartphone och idag använder jag mig av dessa två och fler tekniska verktyg dagligen. För mig handlar internet och teknik om att underlätta min vardag, mitt liv och för mig känns det positivt att alltid kunna vara uppdaterad om det senaste som har hänt (vare sig det gäller nyhetssammanhang eller i min vänskapskrets). Jag använder dagligen min smartphone, laptop och läsplatta. Genom dessa tekniska hjälpmedel håller jag mig uppdaterad om vad som händer i min vänskapskrets genom sociala medier, som t.ex. Facebook och Instagram. Jag läser de senaste nyheterna i världen på olika nyhetssajter, lyssnar på musik via Spotify, pratar med vänner via Skype, läser bloggar, beställer mat via nätet, använder appar till min smartphone som gör att jag kan utföra bankärenden, kolla hur bussarna går och maila. Framförallt bär jag alltid med mig ett oändligt stor uppslagsverk i fickan där jag kan få reda på precis vad jag vill, när jag vill.

Det är nog ingen som kan säga annat än att utvecklingen går med snabba, stadiga steg framåt och att samhället runt omkring oss förändras i takt med detta. Varse sig man tycker om det eller inte så är det en anpassning till internet och teknik mer eller mindre en nödvändighet för att klara sig i samhället numera. Jag tror det är extra viktigt då man som jag, planerar att arbeta med barn och unga som kommer att ha växt upp med tekniken på ett helt annat sätt än vad min och äldre generationer har gjort. Man kan inte säga ”jag vet inte hur man gör”, Enligt mig gäller det att lära sig nytt, hänga med och anpassa sig efter vårt IT-samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar