måndag 18 februari 2013

Veckoreflektion v.7

Den här veckan har vi fått tillfälle att utveckla vår idé från förra veckan (Förändring i det offentliga rummet) Upp till bevis! (Som Mattias sa) Nu var det dags att visa om man skulle göra allt det där som man tänkte göra i förra veckan men aldrig hann.. "Om jag bara hade haft mer tid" osv nu fick vi helt enkelt det.

Jag fortsatte på min idé från förra veckan som handlade om hur små komplimanger kan göra stor skillnad för en människa. Eller, inte bara komplimanger utan en trevlig, glad stämning i samhället typ.

Jag valde att ägna mig åt sånt jag gillar blandat med sånt jag har ett slags hat/kärleksförhållande till nämligen illustrera (<3) och redigera/pyssla med bilder i datorn (= lite ångest)

Jag började med att teckna bilder som handlar om hur det både känns och syns på en människa hur man kan  växa av snälla små ord.

Jag försökte illustrera detta i film #1, hur hjärtat får färg och det ska väl typ symbolisera hur varm man kan bli inombords och film #2, hur man kan gå från helt svartvit, grå och tråkig till färgglad och självsäker av några få ord som "Fan va bra du är".

Jag började med att skissa förhand, sedan scannade jag in mina teckningar i datorn och fixade färgen i photoshop. Tanken från början var att måla all färg förhand och fota efter varje ny grej som fick färg. Den idén gick över till att jag ville göra en sån där mini film som man gjorde i sina block när man va liten, en bild på varje sida som bildade en film..  typ som den här som Magdalena tipsade om, (Fast något enklare då ;)



(notes on) biology from ornana films on Vimeo.


Dock blev det inte riktigt så utan resultatet ser ni i inlägget nedan.

Det känns bra att jag har fått öva på att illustrera den här veckan, det är något jag verkligen gillar. Det har även varit roligt att testa på moviemaker som jag aldrig har arbetat i förut. Det kommer jag garanterat använda mig av mer framöver och det är även ett roligt sätt att arbeta med min framtida klass.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar