onsdag 6 mars 2013

Bokreflektion


"Låna en bok på konstbiblioteket på HDK om något du inte visste eller kunde sedan innan."

Jag valde att låna "Boken om glas, hantverket, tekniken och konsten" 
Jag måste erkänna att jag visste lite om glastillverkning innan, begreppet var ju inte helt nytt för mig men efter lite tittande i den här boken förstår jag att det jag visste var mycket lite. Det finns väldigt mycket historia bakom glastillverkning och att arbeta med glas kräver mycket mer än vad det kanske verkar som vid första anblicken.

Jag har alltid varit väldigt fascinerad av hantverket. Det ser så spännande, lätt och svårt ut på samma gång och framförallt så känns det spännande att arbeta med något som i vanliga fall är så skört men formbart i varmt tillstånd.

I boken får man lära sig en himla massa om glas och titta på fina bilder av fantastiska glasskulpturer. Man får veta vad glas är, att det kan skapas av sig själv utan människors hjälp (tex vid vulkan utbrott då glas bildas vid snabb nerkylning av magma) olika sorters glas, hur själva tillverkningen går till. Man får även info om hur man går tillväga då man målar på glas och vilka speciella färger som krävs och man får veta hur den avancerade smältningsprocessen går till.

Intressant läsning och jag blir ännu mer sugen på att testa på att arbeta i detta material (även om jag nu har förstått att det inte är så "bara", det krävs en hel del för att skapa fina glaskonstverk.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar