torsdag 21 mars 2013

Material/teknik/kunskaps-kanon

Uppgift; Skriv ner en lista över hur dittmaterial-/teknik-kanon ser ut.

Som vanligt i den här kursen (Och lärarutbildning överlag)är inga frågor självklara eller lätta att svara på och jag tänkerdiskutera/reflektera vidare över detta i min veckoreflektion. 
Men om jag rättoch slätt utan massa ”om” och ”men” ska lista vilka tekniker/kunskaper inom bildämnetsom jag tycker är viktigt, intressant och utvecklande skulle det se ut ungefärsåhär:

Akryl, Akvarell, Olja, Film, Foto, kollageteknik, Att kunnaredigera bilder i olika program, tex Photoshop (Mycket basic alltså, inte attman ska lära sig photoshop utantill..) Bildteori, Keramik, tusch/bläck, Färglära, Mönsterdesign, Kunna arbeta med mosaik (Tex med återvunnet material). Blyerts/kol, Skissteknik, Installationer och stilleben av olika slag, Komposition, Perspektiv, Ljus och skugga.


Bara för att förtydliga (och för att ni inte ska tro att jag har nån form av hybris) jag säger alltså inte att jag redan nu kan allt det där på min lista utan det är tekniker där som jag vill utveckla tillsammans med barnen. Men jag tror att dessa tekniker (mfl.) är bra att testa på för att känna skillnaden på olika uttryckssätt inom bilden och jag vill kunna erbjuda mina elever ett brett "teknikutbud" för att alla ska kunna få testa på och kanske fastna för olika tekniker.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du kände att du skulle kunna mycket Elin! Jag bara jämförde med mig själv och vad jag kände och såg skillnaden... Undra varför det är så?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att vi har grymt höga krav på oss själva och att vi glömmer av vad vi faktiskt kan, vi kan ofta mer än vi tror eftersom vi inte använt våra kunskaper på lång tid (ok vet att det kan vara bara jag, eftersom jag är typ lastgammal och det var eoner sedan jag gick i skolan och sedan var det ju vardagslivet som kom emellan den skapande verksamheten). Jag tror inte att vi måste kunna allt om allt utan en del om mycket. Har vi intresse av att skapa och kan överföra denna glädjen till våra elever tror jag att vi vunnit mycket för vi skall ju ge våra elever en mångfald av tekniker och material att prova på.

    SvaraRadera