fredag 15 mars 2013

Veckoreflektion v.10

Den här veckan arbetade vi mycket utifrån Ulla Löfsteds bok, "Barns bildskapande" som handlar om Barns bildskapande och olika teorier kring barn skapande utveckling. Vi fick diskutera texten tillsammans och fick tid att reflektera.

Vår första workshop var att i grupp planera en lektion utifrån ett av våra tidigare assignments. Min grupp valde att utifrån Haiku-uppgiften utforma en lektion som hade syftet att utveckla barns förmåga att kommunicera i text och bild.

Denna vecka läste vi även Säljös text i "kobran, nallen och Majjen" och diskuterade även för och nackdelar med det sociokulturella perspektivet.

Vi gjorde andra workshops, en var en snabb bildövning som gick ut på att Rebecka sa, 'måla var ni kommer ifrån'. Sedan fick vi några minuter på oss att skissa en bildoch sedan berätta om sin bild. Jag tycker detta var en bra övning som man lätt kan använda i klassrummet, berättandet blir i fokus, barnen får öva på att kommunicera, själva målandet är det inte så mycket fokus på utan mer vad man har att säga (med bilden som hjälp). Tycker det var en smart övning som man kan anpassa utefter vad som behövs diskuteras i klassen, värdegrundsfrågor och liknande kan nog bli väldigt intressant att diskutera på detta sätt.





Vi hade även en bildövning som gick ut på att man delades in i olika grupper och kollade efter olika saker på en bestämd plats (vi undersökte HDKs entré) nån grupp undersökte skuggor, andra detaljer, vår grupp mätte olika saker med vår kropp som mätredskap, och en annan grupp noterade små saker folk kring entrén gjorde, ljud osv. Detta redovisades sedan genom text och bild.

Även detta känner jag är en perfekt övning i skolan, tex då man arbetar med ett tema av något slag. Denna övning ger tillfälle att uttrycka sig på olika sätt, både bild och ord (varför inte även dramatisera?) det känns som detta går att utveckla och anpassa väldigt bra.




Det har varit en väldigt lärorik vecka tycker jag. Jag känner att jag äntligen har fått lite "tyngd" i min blivande roll som bildlärare. Jag behöver verkligen mer av den här typen av ren teori känner jag. Även om det är den kreativa processen som jag älskar så är det ändå skönt att ha fakta att stödja sig på. Jag tycker den här kursen överlag är så himla kul så jag glömmer många gånger av att tänka på vad vi gör utifrån min roll som blivande bildlärare. Så den här veckan har varit väldigt nyttig för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar