fredag 15 mars 2013

Veckoreflektion v.11

Den här veckan har det varit mönstermadness på HDK.
Det känns som det enda jag sett den här veckan är mönster, stort som smått och överallt.
Det är så mycket som är baserat på just mönster.. Egentligen är ju allt ett mönster..
Hela livet är ett mönster. (Som sagt, mönstermadness)

Vi började med en lektion som handlade om mönster i historien, om vad mönster kan vara, allt från tygdesign, konsten, samtiden men även mönster i ens egna liv. (Se sina egna mönster, upprepning av vardagen osv). Vi pratade även om grunden till mönster (de geometriska grundformerna) och hur kombinationen av formerna varierar beroende på budskap, syfte och avsändare.

Vi har även besökt Världskulturmuseet och Röda sten där vi gick på olika utställningar och kollade in olika typer av mönster.

Som avslutning på vår mönstervecka fick vi i uppgift att skapa ett eget mönster med valfri teknik och sedan koppla detta till hur man kan arbeta med detta i skolan.

Jag valde att teckna ett mönster på ett A3 papper. Jag hade tankarna i min matematikkurs där vi pratade en del om mönster i matematiken och valde därför att basera mitt mönster på de geometriska grundformerna. Jag tänkte att detta kunde fungera som en introduktion till att arbeta med de geometriska formerna och hur de hör ihop. Här kan man antingen välja att för hand teckna mönster så som jag har gjort (då kan man även arbeta med linjal och på så sätt få in mätning som en del av övningen) eller så kan man i förväg ha klippt ut/låta barnen klippa ut olika geometriska former och själva skapa ett upprepande mönster av detta. Jag tänker att denna övningen kan ge barn en rolig inblick i vad de olika formerna heter och hur de hör ihop. (Tex, två trianglar kan bilda en rektangel, hur en rätvinklig kvadrat även kan vara en romb och hur hänger egentligen ett parallellogram ihop med en rektangel?)

Jag gjorde även ytterligare ett mönster som bestod av citrusfrukter. Här tänkte jag att man kunde prata med barnen om hur mönster bestående av geometriska former finns överallt och att vi kan hitta alla möjliga typer av geometriska former i en så enkel sak som en apelsin. Detta kan vara en fortsättning eller en introduktion till att prata geometri.









Jag älskar att måla mönster, den här veckan har varit ren terapi för mig.. Massa små streck och linjer på papper får mig lugn på nått konstigt sätt. Jag hade gärna haft några veckor till att arbeta med just mönster bara för att jag tycker det är så kul.

Bara för att jag ville testa att göra mönster utan mina kära pennor så satte jag även igång att göra morotstryck på ett par gamla skor. En liten DIY guide hittar ni här :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar