onsdag 6 mars 2013

Veckoreflektion v.9

Den här veckan har vi pratat bildanalys.
Jag gillar verkligen detta! Att få lite "tyngd" i mitt bildskapande. Saker jag gör omedvetet fick nu ett svar. Varma och kalla färger, hur de påverkar bilden, förgrund, mellangrund, bakgrund, djup och bildens komposition. Vi har även pratat om olika typer av bilder, bildspråk, vad är det man ser, vilken mottagare/avsändare finns det och hur man kan luras med bilder. Jag tycker det hela var väldigt intressant.

Jag lärde mig massa på nytt kan man säga. Jag har hört det här innan under gymnasietiden men mycket har glömts bort med åren. Jag kommer garanterat tänka mycket på detta i mina framtida målningar och även när man ska arbeta med barn. Jag tycker man fick bra förklaringar på hur man  kan få förståelse för hur en bild är uppbyggd, (även om man själv inte är en van bildskapare) och även hur man ska vara källkritisk till det man ser.

Det som har fastnat och som jag tar med mig från veckan är hur man kan luras med bilder. Jag tycker det är väldigt kul med reklam och hur man kan få folk att bli intresserade av olika varor/tjänster med hjälp av bildspåket. Detta är något jag kommer tänka på och förmodligen även använda mig av i framtiden.

Vi fick även göra övningar där vi analyserade bilder, klippte och klistrade ihop en egen bild. Vår grupp fick uppdraget att göra "En poster för en nyöppnad biograf i Göteborg".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar