onsdag 10 april 2013

Veckoreflektion v.14

Efter påsklovet satte vi igång med en intensiv workshop som varade i två dagar.
Vi började med frukost och film, Exit through the gift shop som tillsammans med workshopen skulle ligga till grund för vårt fem veckors långa gestaltningsprojekt.

Filmen var inspirerande och samtidigt ganska jobbig, eller.. jag tyckte huvudkaraktären blev jobbigare och jobbigare ju längre vi kom i filmen. Men själva street art/graffiti konstnärerna som man fick följa var sjukt intressant. Gillade verkligen att få se lite hur arbetet bakom detta såg ut. Banksy var inget namn jag kände till sedan innan men jag har stött på hans verk runt om på bloggar osv utan att riktigt veta vem skaparen till dessa var. Sjuuukt bra, gillar verkligen hans stil, mycket inspirerande.

Workshopen bestod av flera stycken stationer där vi fick öva på en massa olika saker, bland annat att bygga "uppåt uppåt", måla av utsikten, skriva, filma, kollageteknik, skapa egna klistermärken.

Man skulle spendera minst en timme på varje station vilket jag tyckte jag lyckades ganska bra med och det var skönt att få en hel timme på varje grej. På så sätt kunde man sätta sig in i arbetet lite och få en ganska bra chans att testa på den tekniken. min första tanke när jag såg stationen där man skulle bygga var "Nej fy, jobbigt det vill helst slippa" typ. Men när jag väl satte mig med det och skulle sitta där en timme så blev det faktiskt himla kul, jag gav det en chans och gillade faktiskt att kladda och limma ihop en massa små pinnar och piprensare.

Alla dessa olika stationer på workshopen går ju utmärkt att överföra till klassrummet, det stora kollage som vi arbetade med tillsammans hade jag verkligen velat göra som en slags sammarbetsövning med en klass. Det är roligt att se hur folk tänker, precis som Linnea nämnde i sin reflektion så är det kul att se hur folk tolkar det som jag anser är "färdigt". Dock är det ju mindre kul om det hade blivit bråk i klassen för att någon unge kladdat över en annans del av kollaget.. hmm.. man får väl kanske styra upp det där på något smart, pedagogiskt sätt. Men jag gillade tanken iallafall!

Här kommer lite bilder från dagarna!















Själva temat för vårt gestaltningsarbete är alltså "Exit", man får förhålla sig i princip hur man vill till Exit, tolka ordet, filmen, workshopen eller något helt annat som man "Exit" innebär för dig. 
Om hur jag väljer att tolkar dettta tar vi i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar