torsdag 18 april 2013

Veckoreflektion v.15

Nu har alltså vårt temaarbete "Exit" dragit igång. Utifrån workshopen och filmen "exit through the gift shop" har vi nu temat Exit att förhålla oss till.

Innan första handledningen var jag ganska förvirrad. "Exit" kändes så roligt och fritt när vi höll på med workbshopen men efter några dagar av (för mycket) funderande så visste jag inte riktigt vad jag ville längre. Det blev för stort och för fritt!

Min första tanke när jag hörde att "Exit" var temat för den är delkursen så tänkte jag på Exit som i utgång, och utgång blev till utgånget och mina tankar vandrade iväg till hur man kan skapa konst av enkla ting som folk inte ens tänker på och även hur man kan få in åkerbruk i konsten. Jag gillar att rusta upp gamla loppisfynd och få dem att bli som nya (mitt senaste projekt var en gammal AWAB pall som jag rustade upp.) så därför ville jag gärna att mitt projekt på något sätt skulle handla om åkerbruk av något slag.

Mycket av det vi har sett under den här kursen har inte handlat om Flashiga hjälpmedel, de dyraste penslarna eller finaste pappret utan om hur man kan uttrycka sig och sin kreativitet med hjälp av i sort sett vad som helst.

Jag är van vid att skapa genom att teckna.. Det är lite min grej så jag ville gärna utveckla detta men ändå få in en ny teknik och eftersom jag var inne på det här med utgånget och vad man kan göra med saker som egentligen har sett sitt utgångsdatum så kom jag på något sätt fram till att jag ville testa på att teckna på bok/tidningspapper. Jag har sett folk som gör detta och gillar att texten i bakgrunden bildar ett fint mönster och detta är något jag har alltid velat testa. Jag tycker även att det är ett smart sätt att återvända gamla böcker/tidningar som man ändå kanske skulle slängt. (Plus att det känns lite förbjudet att klottra i böcker, lite som graffiti alltså ;)

Dock kändes det lite för lite för ett femveckors projekt, visst är det roligt men kanske lite enformig att göra varje dag i femveckor..

Onsdagen därpå var det dags för första handledningen med Anna och det var var väldigt nyttigt. Jag fick massa idéer till mitt arbete och blev tipsad om att googla runt på "paper cutting". Det gav massa idéer som jag har försökt testa på. Inte fundera så mycket på vad det ska bli av det hela utan bara testa och se vad det blir för nått. Väldigt olikt mig, vill gärna ha kontroll och veta vad jag håller på med och hur resultatet ska bli men jag försöker verkligen tänka bort det just nu. Svårt men lite befriande på samma gång.

Det som jag har använt mig av änsålänge materialmässigt är iallafall mina älskade Promarkers (tushpennor deluxe) och en gammal tråkig lärobok från första LAU-kursen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar