söndag 28 april 2013

Veckoreflektion v.17

Den här veckan har jag jobbat på i en bra takt tycker jag själv. Jag börjar känna mig väldigt bekväm med att arbeta med papper på det här sättet och jag tycker det är himla kul och blir estetiskt tilltalande. Jag gillar det jag har gjort helt enkelt och det är ju bra :)

Efter förra handledningen gick jag och till in-ex och köpte mig den vassaste skalpellen jag kunde hitta och tänkte att nu ska jag testa på det här med papercutting på riktigt.. Tror ni inte att det första jag gör är att jag skar mig på den supervassa kniven så att blodet bara sprutade ur fingret på mig?! Trodde nästan att jag skulle förblöda ett tag där men det gick bra... Dock kanske ni förstår hur opepp jag blev på pappercutting efter denna incident? Jag försökte lite men jag tror faktiskt inte detta är riktigt min grej. Man behöver ha en himla massa tålamod och jag vet inte om jag har riktigt så mycket som behövs. Så än en gång under dessa veckor la jag pappercutting drömmarna på hyllan, kanske tar jag upp detta igen, kanske inte.

Istället ägnade jag veckan åt att loppisfynda böcker och ramar, jag har målat dessa och ramat in några av mina verk. Jag har även målat med mina promarkers i böcker, lexikonet som jag handlade på loppis blev en roligt grej där kunde jag välja lite fritt och göra egna tolkningar på det som stod på sidorna, tex så har jag ritat min tolkning av en kanin på en sida där det står en himla massa om angorakaniner osv. Samma sak med giraffer, hundar och sjöhästar. Mycket djur inser jag nu.. Jaja. Det har varit kul iallafall och jag har fått utveckla min vilja att illustrera utifrån den skrivna texten. Man kanske kan säga att mina teckningar på boksidorna illustrerar min tolkning av vad som står, rätt och slätt liksom.. Inga krusiduller.

Den här veckan har jag även tagit steget och målat på de gamla tidningarna från 1949 som jag fick av Agneta. Kändes fortfarande fel att kladda på dessa.. Dom är ju så fina!
Jag bestämde mig iallafall för att göra några testbilder på de små lexikonpapprena först, av nån anledning blev det halvnakna tjejer.. Så kan det bli.. Detta var iallafall kul att måla så jag började måla dessa damer på de stora tidningspapperna också.

Det var mycket svårare att måla på dessa, främst för att det var så stora (typ lite större än A3) och för att tidningspappret är så tunt och gammalt att det nästan faller isär i händerna på mig.. Även är använde jag mig av "Promarkers" och "posca" pennor. Det gick bra men det blir verkligen skillnad färgmässigt när man målar på olika typer av papper. Lexikonpapprena var mer glansigt och pennorna flöt bra över pappret medan tidningspappret liksom sög åt sig färgen på ett annat sätt.

Denna vecka har jag även funderat mycket på varför jag tecknar i just den stilen som jag tecknar.. Anna (min handledare) tyckte att det fanns något sensuellt i mina bilder.. kanske det, jag har inte riktigt reflekterat över detta innan.

Jag tror att jag tecknar just i denna stil för att detta är något som tilltalar mig och det blir som jag vill, pennan gör som jag säger när jag målar dessa saker. Jag älskar den dramatiska mörka stilen som en del konstnärer kan få av att bara dra några få penseldrag på ett papper men om jag skulle anstränga mig att måla exakt som dem så hade nog känslan i mina bilder försvunnit.

Jag har gjort min mix av stilar som jag gillar tror jag.. barnböcker vs. serie/tatueringsstilen. Jag gillar den här "rena" pastelliga stilen som jag har. Jag tror det kan bero på min kärlek till barnböcker. Jag gillar det simpla, fina i många barnböckerna som ändå säger så mycket. Pedagogiskt lätt att förstå typ.. Inte så djupt och svårt liksom som det kan vara ibland. Eller nått.. Får reflektera vidare i detta..









4 kommentarer:

  1. Alltså Elin, du åstadkommer såå sjukt härliga grejer! Det känns också som att du har hittat en rytm som passar dig och vandrar den väg du blir lockad av att ta. Så coola alster att ja måste ha en av dem;)

    SvaraRadera
  2. Hihi, jag tänkte just skriva det Agneta skrev; att jag måste ha ett av dina alster! Så sjukt häftiga!! Du är helt grym på att teckna ju! =)

    SvaraRadera
  3. Älskar fortfarande "sidan tre brudarna"!

    SvaraRadera
  4. Det som jag älskar mest med det tror jag är att det känns som att de är en utveckling av det jag har sett dig måla hittills. Söta, men förbjudna. Lagom förbjudna. Jag vet inte hur du ska kunna fortsätta, men jag ser gärna att du försöka finna den där sidan hos dig som verkar finnas bakom allt det söta och fina. Jag känner mig så ond nu, haha, men jag tror att det kan bli riktigt bra.

    SvaraRadera