onsdag 29 maj 2013

Veckoreflektion v.20


Förra veckan och början av den här veckan började med att vi i grupperplanerade våra lektionsplaneringar (Uppdraget) med utgångspunkt i de olikaövningar vi hade fått testa på i veckan som gick, allt från färglära tilltryck.

Min, Filippa och Linneas lektionsplanering sammanfattade vi såhär.

Bakgrund:
I en diskussion kring prestationsångest och hur den hämmar kreativitetenväxte vår lektionssekvens fram. Eftersom vi under workshopen testade på attgöra olika sorters mallar som vi tryckte med/av/på upplevde vi också skillnadennär vi använde oss av grönsakerna. De var inte våra skapelser vilket gjorde attdet blev mer prestigelöst. Tryck är ofta oförutsägbara, något som förstärks närman använder sig av naturmaterial. Eftersom vi alla tre i gruppen tycker om attarbeta med färg(om än på olika sätt) och att det var temat för en avworkshopsen föll det sig naturligt att använda sig av färgen, steget attanvända sig av blad/löv och andra naturmaterial kändes inte heller långt bortaeftersom årstidens växling är så påtaglig och mycket under terminen influeratsav just naturen. 
Eleverma får ta fram/alternativt delas ut de föremål de själva valt frånutomhuspedagogiken/No-lektionen. Med dessa föremål ska de trycka med färgde själva blandar till. Till förfogande har eleverna grundfärgerna.

Mål/syfte med vår lektionsplanering är att eleverna kommer uppnå följandemål från läroplanen (bild, syfte och centralt innehåll)

* Presentera egna bilder med hjälp av olika metoder (tryck, färg) materialoch uttrycksformer.
* Vi vill ge eleverna förståelse för hur bilder kan formas med hjälp avolika medel. Tex naturmaterial.
* Förmåga att arbeta undersökande (vad händer när jag trycker med hjälp avolika föremål?)
* Vi vill att eleverna ska testa på olika trycktekniker och hur dessatekniker kan användas i olika bildarbeten och bildframställning (olika tryck,olika typer av färg, tryck på tyg? Osv.)

 Undervisningen kommer på kort (och förhoppningsvis) lång sikt uppmuntraeleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett problemlösande/kreativtsätt.
Vi vill Bidra till en kreativ nyfikenhet och att på ett naturligt sättarbeta i samspel med andra ämnen.

Dessa tryck kan även fungera som en dokumentation på vad eleverna hittade iskogen under den årstid man var ute och letade material.

Vi använder oss av formativ bedömning. Vi bedömer processen och inte enbartslutresultatet. Man följer elevernas process mot målet och det är den manbedömer.


Det var intressant att lyssna på resten av klassens lektionsplanering ochjag fick med mig många roliga övningar som jag vill testa på min kommande VFUperiod. Allt från boa(toa)ormar, snörtryck till mönsterdesign. Veckan avslutandes med ytterligare en lektion om bildanalys med Anneli. Större delen av lektionen spenderade vi i Trädgårndsföreningen, palmhuset där vi skissade och tecknade i stekande sol. Härligt!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar