tisdag 4 juni 2013

veckoreflektion v. 21 & 22

Dessa veckor har jag ägnat åt att läsa, skriva och läsa lite till.
En tenta om bildanalys skulle skrivas och efter att ha gått nästan en hel termin utan att skriva en tenta på det här sättet kände jag mig lite ringrostig.

Jag valde att fokusera min tenta kring informativa bilder. I läroplanen(2011) står det nämligen att eleverna ska få kunskap om informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar (Skolverket, Lgr11, s.20). Jag utformade en lektionsplanering som kortfattat gick ut på att jag tillsammans med klassen (Åk 1-3) skulle prata om skyltar, ut och titta på skyltar i vår närmiljö, analyser med hjälp av den semiotiska bildanalysmodellen. Avslutningsvis ska vi befästa vår kunskap om skyltar ytterligare genom att tillverka en egen/förbättring av befintlig skylt utifrån det vi har pratat om angående färg, motiv, symboler mm.

Jag valde att vi skulle arbeta med kollageteknik för att jag tycker det är en teknik som kan vara något prestationsdämpande och kanske ta bort fokus från fint och fult. Jag gjorde även ett eget exempel på hur en annan version av en av våra vanligaste skyltar kan se ut. (Gjord av gamla reklamblad, klister, papper och tuschpennor.)


Det har varit bra för mig att skriva en tenta och verkligen fått sätta min in i läroplanen (bild) en gång för alla. Vi har snuddat vid lektionsplaneringar flera gånger den här kursen men nu kändes det mer på riktigt på något sätt. Att den just handlade om bildanalys var också kul eftersom jag själv tycker att våra bildanalys föreläsningar på HDK har varit så himla bra och jag har lärt mig massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar