torsdag 21 mars 2013

Uppgift 2, Utforma en lärandesekvens.

Uppgift nr 2 den här veckan, "Utforma en lärandesekvens som du skulle vara bekväm och intresserad av att genomföra."

Att i nuläget gå ut och hålla i ett flertal lärandetillfällen som jag är bekväm med skulle blir mycket svårt. Då hade jag förmodligen fallit i min egen fälla (se veckoreflektion 12.) Jag hade säkert tagit den ”lätta vägen” eftersom att jag inte ännu känner mig så säker på olika tekniker och hur man lär ut dessa på ett pedagogiskt sätt.

Men ska jag spela upp det bästa möjliga scenariot där jag är tillräckligt kunnig inom detta och att skolan där jag arbetar har tillgång till kameror, scanners, datorer och bildredigeringsprogram och att jag arbetar i åk 4 – 6 hade jag velat utveckla den tråkiga lilla raden i läroplanen ”Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram” och ”fotografering och filmande samt redigering i datorprogram” (Lgr11, s.20)

Jag hade låtit eleverna få en ganska öppen uppgift i stil med våra assignments men samtidigt fått med läroplanens mål inom bildämnet. Det är svårt att avgöra hur lång tid den här uppgiften kommer att ta men jag vill att detta arbete ska sträcka sig över en längre tid. Kanske 5 - 7 bildlektioner (Och gärna i samverkan med andra ämnen).

Förkunskaper
Jag hade grundat denna uppgift i en bildlektion där jag pratat bildteori, vad det finns för olika typer av bilder (Reklambild, propagandabild, informationsbild, sagobild, illustration, konstbild, nyhetsbild osv). Vem är avsändare och mottagare av dessa bilder och varför? Jag vill här ha en diskussion med eleverna och be dem komma med exempel på dessa typer av bilder, vad har de sett på stan? hur tänkte de när de såg dessa bilder? osv. Jag vill även prata om hur man får använda olika typer av bilder och vad innebär egentligen upphovsrätt och att vara källkritisk? Frågor som man kan stöta på när man arbetar med olika typer av bilder.

Uppgift:
Därefter hade min uppgift till eleverna varit ”Skapa en säljande bild”. (Måste jobba på formuleringen av den här uppgiften men något i den stilen)
Här vill jag att eleverna ska tänka på vem som de riktar den här bilden mot, varför och vad vill bilden säga? Vad är bildens budskap?

Tillvägagångssätt: 
Eleverna hade fått fria händer i vilka material de ville använda sig av men med ett krav, att detta ska kunna överföras till ett Photoshop dokument där vi ska redigera, lägga till text osv.

Eleverna kan tex använda sig av kollageteknik, måla på fri hand, fotografering, som sedan scannas in och sätts ihop i Photoshop eller enbart använda sig av olika redigeringsprogram. Man kan även göra olika installationer som dokumenteras och överförs till datorn. Detta beror helt på hur man tolkar uppgiften.

”Målet”: 
Målet med den slutgiltiga ”produkten” (Om det nu blir någon, det är processen som är viktig tycker jag) är att det ska bli en affisch som vi redovisar i form av en utställning i klassen. Jag tror det är viktigt att ändå ha någon form av mål, sen hur man tar sig till målet är mer fritt. Antingen kan man bjuda in parallell klassen på vernissage eller ha en utställning inom klassen som avslutning.  

Mål/Syfte och kopplingar till Lgr11:
I den här uppgiften får jag bland annat med de centrala målen ”Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram” och ”fotografering och filmande samt redigering i datorprogram” (Lgr11, s.20). men berör även bildanalys, framställning av olika typer av bilder, hur olika bilder är utformade och förmedlar budskap som alla nämns i de centrala målen inom ämnet bild. Man berör även olika tekniker som står som mål i läroplanen beroende på vilken teknik/material eleverna väljer att arbeta med.

1 kommentar:

  1. Vi har ju inte så mycket erfarenhet av att undervisa ännu, vi kommer säkert bli mer och mer säkra och våga utmana oss själva under tidens gång...känner själv att jag har stora brister i hur man gör en lektionsplanering, det är du bra på. Alla våra tvivel och oro kommer säkert att lösa sig så småningom, vi har ju många år att lära oss på :)

    SvaraRadera